НОВИНИ

Контролиране на болката при анкилозиращ спондилит

26 Юни 2017

от Анет Макдърмът

Обикновено описват болката при анкилозиращия спондилит (болест на Бехтерев) като остра, пронизваща или пареща. Сковаността също е често срещан неприятен симптом, който я придружава. Независимо какъв вид болка изпитвате, можете да предприемете действия, за да я държите под контрол.

Контролиране на болката с медикаменти

Има медикаменти, отпускани по лекарско предписание, и медикаменти, отпускани без рецепта, които помагат за облекчаване на болката и сковаността при анкилозиращия спондилит. Тъй като болестта на Бехтерев е възпалително заболяване, първото средство за защита най-често са нестероидните противовъзпалителни средства. Те могат да се закупят с или без рецепта.

Имайте предвид, че ако отлагате твърде дълго приема на болкоуспокояващ медикамент до момента, в който болката вече е станала много силна, може и да не успеете да постигнете облекчението, от което се нуждаете.

Други начини за контролиране на болката

Повечето здравни специалисти са единодушни, че, за да поемете контрола върху болката, причинена от анкилозиращия спондилит, най-важно е да бъдете активни. Ежедневната доза от умерено натоварващи спортни занимания, като плуване, йога или пилатес, поддържа ставите гъвкави и помага за облекчаване на болката и сковаността. Ето какви други стъпки можете да предприемете, за да контролирате болката:

1. Разтягайте се

Разтягането облекчава скованите мускули. То помага също така за удължаване на мускулните влакна и ги поддържа гъвкави.

2. Поддържайте добра стойка

Добрата стойка помага за намаляване на напрежението върху гръбнака и гръбните мускули. Това е от особена важност за хора, които са застрашени от сливане (циментиране) на гръбнака, вследствие на заболяването. Ето няколко съвета за добра стойка:

• Седете на стол с твърда седалка и изправена облегалка, вместо на фотьойл или диван.
• Когато работите на бюро, поставете седалката на подходяща височина.
• Използвайте възглавница за подпора на лумбалната област.
• Ограничете броя на възглавниците, върху които спите, и спете на възможно най-равна повърхност.

3. Отървете се от излишните килограми

Излишните килограми натоварват ставите, а това може да причини болка и в някои случаи фрактури. Изберете диета, бедна на нездравословни мазнини и захар, и богата на фибри, пълнозърнести храни и нетлъсти меса.

4. Опитайте хидротерапия

Хидротерапията включва упражнения в басейн с топла вода. Водата помага да се успокоят ставите и мускулите и Ви позволява да правите упражнения, без да се борите с гравитацията. Когато се движите във вода, която е до кръста, теглото Ви е наполовина на това, което имате извън водата.

5. Прилагайте затопляща и/или охлаждаща терапия

Както топлината, така и студът могат да помогнат за успокояване на болката при анкилозиращия спондилит. Топлината намалява сковаността и успокоява уморени, напрегнати мускули. Вземете си топъл душ или вана, или поставете на болезненото място сух или мокър топъл компрес или термофор.

Понякога при остра или силна болка може да се окаже по-добре да се използва студен компрес. Студът намалява притока на кръв и помага за облекчаване на тъпата, продължителна болка. Той също така успокоява нервните окончания. Студена торбичка с гел или плик със замразени зеленчуци от фризера (поставен в платнена кърпа) ще ви свърши работа за охлаждащ компрес.
Затоплящата или охлаждащата терапия не трябва да се прилага повече от 20 минути.

6. Използвайте ортези

При анкилозиращия спондилит основният фокус е поставен върху гърба. Ходилата обаче също са важни. Плантарният фасциит, (възпаление на плантарната фасция – сухожилието, което свързва стъпалото с пръстите на крака), често е източник на силна болка.
Ортопедичните стелки, които поддържат свода на стъпалото, могат да помогнат за правилното позициониране на костите в ходилото и правилното разпределение на теглото. Ортезите могат да помогнат и при други проблеми със стъпалото, които са често срещани при анкилозиращия спондилит, като крампи, свиване на пръстите тип „нокти на граблива птица“ и възпаление на ахилесовото сухожилие.

7. Опитайте алтернативни терапевтични методи

Акупунктурата се използва като допълваща терапия за лечение на болка. Тази техника включва поставяне на тънки игли в определени точки, които се намират по въображаеми линии по кожата, наречени меридиани. Акупунктурата може да помогне на организма да отдели ендорфини, които действат като естествени болкоуспокояващи. Други алтернативни терапевтични методи, които могат да облекчат болката, са ароматерапия и медитация.

Източник: www.healthline.com

Изследването на белтък в изпражненията може да спести колоноскопията

19 Април 2018

Повечето пациенти, които имат оплаквания от коремна болка, дискомфорт, подуване, диарични изхождания или упорит запек често търсят услугите на гастроентеролог с цел извършването на колоноскопия.
Това изследване де факто е най-точното за диагностициране на проблеми свързани с дебелото черво, но не винаги е нужно. Освен това колоноскопията често е неприятна за пациентите и изисква прием в болница.
Описаните оплаквания биха могли да се опишат със синдрома на раздразненото черво (СРЧ), но и с автоимунни възпалителни чревни заболявания (ВЧЗ) като болест на Крон и язвен колит.
Синдромът на раздразненото черво е едно от най-честите функционални храносмилателни заболявания, засягащо между 5 и 15 % от населението и е свързано най-вече със стреса в ежедневието ни и нарушен контрол на червата от страна на мозъка.
За поставянето на диагнозата има и по-безболезнен начин от колоноскопията – отговаряне на определени диагностични критерии, наречени Рим IV и нормални стойности на един белтък в изпражненията – фекален калпротектин. В основата на Рим IV критериите е наличието на коремна болка поне веднъж седмично през последните 3 месеца, свързана с промяна във формата и/или честотата на изхожданията.
Разграничаването на СРЧ и автоимунните заболявания на червата понякога е много трудно и изисква извършването на колоноскопия. Това изследване, обаче, е трудно, неприятно за пациента и скъпо. Именно затова през последните години все по-голямо внимание се обръща на биологичните маркери, които могат да разграничат СРЧ от ВЧЗ. Най-добрият и най-доказалият се от тях е фекалният калпротектин.
Фекалният калпротектин (ФКП) е белтък, който може да се изследва в рамките на до 30 мин в изпражненията и е изключително точен маркер за наличието на чревно възпаление. Отрицателните стойности на белтъка изключват наличието на възпалителни, автоимунни и дори онкологични заболявания на тънкото и дебелото черво. По този начин може да бъде спестена ненужна колоноскопия. Когато, обаче, стойностите на ФКП са повишени, извършването на ендоскопско изследване е задължително.
Когато даден пациент с чревни оплаквания има отрицателен ФКП и отговаря на Рим IV критериите с 98% точност можем да поставим диагнозата СРЧ и да изключим някакво страшно чревно заболяване. По този начин се пестят много средства и ненужните колоноскопии могат да бъдат избегнати. Важно е да се знае, че пациентите с чревни оплаквания е хубаво винаги да се консултират с гастроентеролог.
Фекалният калпротектин е въведен в България през 2008 г. от доц. Венцислав Наков от Клиниката по гастроентерология в УМБАЛ „Царица Йоанна”-ИСУЛ. Неговият екип ежедневно изследва ФКП чрез бърз количествен имунохроматографски метод и консултира редица пациенти с гастроинтестинални оплаквания. Доц. Наков е вдъхновил редица гастроентеролози, имунолози, лабораторни лекари и педиатри с разработките си за диагностика на чревното възпаление.
През 2017 г. д-р Радислав Наков, дм създава специален алгоритъм за проследяване на пациентите с възпалителни чревни заболявания (болест на Крон и улцерозен колит) чрез фекален калпротектин. Д-р Наков е канен на редица международни форуми като гост-лектор по темата.

Диета с ниско съдържание на фибри при улцерозен колит

13 Март 2018

За много хора с улцерозен колит откриването на подходящата диета става на принципа на елиминиране. Изключвате определени храни, които смятате, че влошават симптомите Ви, и наблюдавате как се чувствате и дали има промяна. Има храни, за които се знае, че предизвикват симптоми при почти всеки с това заболяване, затова е добре да се състави хранителен режим, който ги елиминира. Една такава диета е тази с ниско съдържание на фибри (т.нар. нискоостатъчна диета). Тя е много полезна и когато имате пристъп на обостряне на симптомите. Хранителният режим се базира на бедни на фибри храни, които са лесно смилаеми, забавят перисталтиката и ограничават диарията. Диетата позволява да хапвате много от храните, които при нормални условия бихте приемали, като същевременно консумирате не повече от 10 до 15 грама фибри дневно.

Тъй като хроничната диария и ректалното кървене могат да доведат до дефицит на определени хранителни вещества и минерали, Вашият лекар може да препоръча мултивитаминна или друга хранителна добавка в допълнение към диетата. Затова преди да започнете, задължително се консултирайте с лекуващия лекар.


Храни, които можете да консумирате

По-долу ще видите храни, които се препоръчват при нискоостатъчната диета. Имайте предвид, че някои от тях въпреки всичко е възможно да предизвикат пристъпи на обостряне на симптомите, така че може да се наложи да направите някои промени впоследствие или да поговорите със своя лекуващ лекар и своя диетолог за алтернативи.

- млечни продукти: до 2 чаши прясно мляко, извара, пудинг или кисело мляко дневно;
- зърнени храни: бял хляб, макаронени изделия, бисквити и корнфлейкс/зърнени закуски, които съдържат по-малко от половин грам фибри на порция;
- месо и други източници на протеини: крехки и нетлъсти сготвени меса - птиче месо, свинско и риба, яйца както и масла от ядки (масло от кайсиеви ядки, от орехови ядки, от ленено семе, от тиквено семе и др. );
- плодове: плодови сокове без пулпа (месестата част), компоти, плодови консерви (с изключение на ананас), ябълково пюре; сурови, добре узрели банани, пъпеш, диня, праскови и кайсии;
- зеленчуци: сурови - марули, краставици, тиквички, лук; сготвени - спанак, тиква, моркови, патладжан, картофи, зелен и жълт фасул;
- мазнини и сосове: масло, маргарин, майонеза, растителни масла, гладки сосове и заливки (без доматен); бита сметана.

Докато спазвате нискоостатъчната диета, избягвайте следните храни:

- колбаси и деликатесни меса;
- сушени ядки и плодове, горски плодове, смокини, сини сливи и сок от сини сливи;
- сурови зеленчуци, които не са посочени в горния списък;
- пикантни сосове, заливки, туршии, апетитки и разядки с парчета зеленчуци;
- ядки, семена и пуканки;
- храни и напитки, съдържащи кофеин, какао и алкохол.

За тези, които не пропускат десерта - можете да си позволите обикновен кекс без добавки, както и бисквити, пай и желирани десерти.

Съвети, с които е добре да се съобразите:
1. Приемайте малки порции храна на всеки 3 до 4 часа.
2. Пийте най-малко 8 чаши вода дневно, за да не се дехидратирате.
3. Ограничете приема на мазнини до 8 чаени лъжички дневно.

Какво трябва да запомните

Да приготвяш вкусни ястия може да изглежда предизвикателство, когато се налага да промениш диетата си и да избягваш определени продукти. За щастие нискоостатъчната диета Ви дава възможност да консумирате много от храните, с които вероятно сте свикнали. Запомнете: това, че страдате от улцерозен колит не означава, че трябва да жертвате вкуса и да се храните с еднообразна или безвкусна храна.

Източник:www.healthline.com

Най-добрите блогове на годината за болест на Крон – част 2

28 Декември 2017

Продължаваме да Ви представяме някои от най-добрите блогове за 2017 г. на тема болест на Крон. Целта е освен интересна и полезна информация, да дадем възможност на тези от Вас, които се борят с това тежко възпалително, автоимунно заболяване, да разберат, че не са сами. Блоговете могат да бъдат полезно четиво и за приятелите и близките на хората с болест на Крон и ще им помогнат да разберат по-добре какво изпитват техните любими хора.

В предишната статия Ви представихме блоговете Jenni’s Guts (Джени отвътре) и Crohn’s Disease: Leaving the Seat Down (Болест на Крон: Дежурен на тоалетната). .

Днес продължаваме с:

Ali on the Run (Али бяга)

Али Фелър е писател, бегач на дълги разстояния и страда от болест на Крон. Ако и Вие страдате от болест на Крон и харесвате бягането като спорт, този блог е за Вас. Въпреки че блогът е фокусиран основно върху бягането, болестта на Крон е част от ежедневието на Али и тази тема се появява доста често. Харесва ни, че в публикациите на Али има добър баланс между сериозни теми и спорт, както и много позитивна енергия.
Посетете блога

Crohn’s & Colitis UK’s Blog (Блог на фондация „Болест на Крон и улцерозен колит“ – Великобритания)
Crohn’s & Colitis UK е най-голямата благотворителна организация във Великобритания за борба с болестта на Крон и улцерозния колит. Основана през 1979 г., фондацията има повече от 32 000 членове и техният блог е страхотно място в Интернет, на което можете да прочетете за напредъка на медицината в лечението на болестта на Крон. Особено ни харесаха личните истории на хора с болест на Крон.
Посетете блога

Съвети за хора с ревматоиден артрит

27 Декември 2017

Авторката на статията, Аша Лирей, е известен блогър, който повече от 10 години се бори с ревматоиден артрит. Както тя самата споделя, цялата информация, предоставена в този статия и в нейния блог като цяло, се базира на личния ѝ опит и на два принципа, използвани в трудовата терапия, наречени съхраняване на енергия и предпазване на ставите.

Постоянно слушаме как храненето е от жизненоважно значение за общото ни здравословно състояние. Тези от нас, които живеят с хронична болка, обаче, след приготвяне на храната понякога се чувстваме сякаш сме пробягали маратон. Питателните ястия ни дават енергия да издържим забързаното ежедневие, но първо трябва да изразходваме енергия, за да ги приготвим.

Има начини да намалим количеството енергия, необходимо за приготвяне на храната. Най-хубавото е, че повечето от съветите в тази статия няма да Ви струват нищо, само малки промени в установените порядки в ежедневието.

НАОСТРЕТЕ НОЖОВЕТЕ
За приготвяне на почти всички ястия, е необходимо да се нарежат хранителни продукти. Уверете се, че ножовете са достатъчно остри! Тази препоръка сякаш се разбира от само себе си, но я се замислете – кога за последен път заточихте готварския нож? Имайте предвид, че рязането с тъп нож не само изисква повече енергия, но и натоварва повече ставите. Ако нямате устройство за заточване на ножове, силно Ви препоръчвам да инвестирате в такова.
Ако за ястието са Ви необходими твърди плодове и зеленчуци (напр. тиква, моркови, ряпа), може да си струва да ги закупите вече обелени и нарязани на парчета (за тиквата) или нарязани на парчета и замразени (за морковите и ряпата). Така ще имате възможността хем да сготвите домашно ястие, хем ще имате помощ във фазата на подготовка на продуктите.
Кухненският робот също може да бъде от помощ, защото лесно ще нареже зеленчуците без риск да нараните ръцете си. Разбира се, ако вечерята е по специален повод и искате салатата да изглежда „гурме“, трябва да нарежете продуктите на ръка, но за тези ястия, които са предназначени само за Вас и Вашите близки, по-добре е да пестите усилията. Близките Ви ще изядат салатата независимо от това как е нарязана, повярвайте ми.

ОПРОСТЕТЕ НЕЩАТА
За всички ястия са необходими продукти, които обикновено се съхраняват в шкафове или в килер, ако имате такъв. Това означава проблеми с достигането! Ето защо е най-добре да преместите най-често използваните продукти на леснодостъпно място. Най-ниските рафтове използвайте, за да разположите най-тежките неща: големи буркани, консервни кутии и т.н.

ПОДХОЖДАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО
„Забравям, че имам ревматоиден артрит, докато не се появи проблем със ставите“, най-често това отговарям, когато хората ме попитат как протича заболяването при мен. Това се случва, когато направя нещо необмислено, като например да режа зеленчуци с тъп нож или да се преуморя, като се опитам да правя няколко неща наведнъж.

Важно е да внимавате и да пазите ставите си, като следите за добрата биомеханика на тялото в кухнята. Например, когато използвате нож, следете китката Ви да е в неутрално положение - това означава палецът да сочи към тавана. Трябва да внимавате също да не държите показалеца отгоре върху ножа – това създава голямо напрежение върху най-малките стави на пръстите, което води до възпаление и болка. Същото важи и за всички останали дейности в кухнята. Когато е възможно, използвайте големите стави и щадете малките – ако пръстите Ви болят, отваряйте вратата, като използвате дланта или лакътя, вместо върховете на пръстите.

„Разбиване“ на приготвянето на храната на части също ще осигури почивката, от която се нуждаят тялото и ставите Ви, за да завършат целия процес безопасно и ефективно. Ако е необходимо, пригответе продуктите за ежедневното меню през времето от деня, в което се чувствате най-енергични. Така ще позволите на тялото си да действа оптимално, докато мускулите са най-отпочинали и най-добре могат да поддържат ставите в правилно положение. Ако да стоите прави до плота много Ви уморява, тогава е по-добре да режете зеленчуците или плодовете седнали.

Често е трудно да променим начина на работа или установения режим, с който сме свикнали, въпреки че промяната ще доведе до по-малко умора или по-малко болка. Научих доста неща по трудния начин и мога да Ви кажа, че колкото по-малко размишлявам върху промените, които трябва да внеса в своето ежедневие, и се фокусирам върху това, което ще спечеля от тях, толкова е по-добре за мен. Много сълзи пролях заради факта, че ревматоидният артрит може да направи елементарни неща от живота, като готвенето например, толкова трудни. Истината обаче е, че можем да променим само нещата, които са в наш контрол, като начина, по който структурираме и организираме ежедневието си. Не можем да променим заболяването, от което страдаме, но можем да подходим към него различно, като направим по-простите, повторяеми ежедневни дейности, като приготвянето на храната, по-лесни, което, на свой ред, ще ни помогне да се чувстваме по-добре и да улесним живота си.

Автор: Аша Лирей, Източник: www.rheumatoidarthritis.net

Created by: PR Care