НОВИНИ

Болест на Крон при децата

17 Ноември 2017

Болестта на Крон е възпалително чревно заболяване, което може да засегне целия храносмилателен тракт, от устата до ануса. Заболяването се среща сравнително рядко. Честотата на заболеваемост е 1 на 5000 души. За съжаление около 20% от засегнатите от болест на Крон са деца.

Болестта най-често засяга последната част на тънкото черво (илеум) и началото на дебелото черво (цекум). При около 50-60% от пациентите болестта на Крон е локализирана в илео-цекалната област, при 30% от пациентите има засягане само на илеума, а при 20% има засягане на дебелото черво (болест на Крон на дебелото черво).

При някои от пациентите с Болест на Крон е налице генетична предразположеност (мутации в определени гени). Генетичната обремененост обаче не означава абсолютен риск от развитие на болестта, по-скоро увеличава риска от изявата й.


Ето няколко симптома, за които трябва да следите, ако имате съмнение, че детето Ви е с възпалително чревно заболяване:

1. Ако детето Ви се оплаква от продължителни пристъпи на спастични коремни болки, съчетани с диария, това би могло да бъде признак за това автоимунно заболяване.
2. Чувствително отслабване на тегло. Много деца отслабват поради намаления прием на храна, възпалението или лошото усвояване на хранителните вещества.
3. Нетипични кожни брадавици и фисури в областта около ануса (болезнено разкъсване на повърхностния слой (лигавицата) на аналния канал) също са симптоми на заболяването.

Как се диагностицира болестта на Крон
Ако детето Ви има симптоми, които говорят за болест на Крон, трябва да се обърнете за помощ към неговия педиатър. Той ще прецени дали е необходимо да Ви насочи към специалист и ще даде направление за изследване. Диагностицирането се прави на базата на „общата картина“, която включва анализ на симптомите, медицински преглед, лабораторни изследвания, образни изследвания и ендоскопски изследвания.

При лабораторно изследване може да се установи анемия, ниски нива на белтък в кръвта и повишени маркери на възпаление. Често е необходимо да се извърши ендоскопско изследване, при което през устата в стомаха се пъха тънка гъвкава тръба, завършваща със светлинен източник и миниатюрна видеокамера (горна ендоскопия). Друг вид изследване, което може да бъде назначено е това, при което такъв фиброоптичен апарат се въвежда през ректума в дебелото черво, за да му се направи оглед отвътре (колоноскопия). Този вид изследване се прави с цел да се вземе материал за биопсия за потвърждаване на диагнозата.

При някои пациенти може да е необходимо да се направи компютърна томография или изследване с ядрено-магнитен резонанс. Тези образни изследвания осигуряват по-добър и прецизен образ на части от тънкото черво, които е невъзможно да се достигнат посредством конвенционалната ендоскопия.

Напоследък в световен мащаб се наложи нов, неинвазивен маркер за диагностика, оценка и проследяване на възпалителните заболявания на червата. Изследването на фекален калпротектин показва дали е налице чревно възпаление, а при вече диагностицирани пациенти с болест на Крон дава информация за ефективността на лечението. Изследването е изключително достъпно, прави се в повечето специализирани лаборатории в България и струва около 20 лв.

Възможности за лечение
Лечението на болест на Крон при децата цели постигане на ремисия, поддържане на ремисията и овладяване на усложненията.

За постигане на ремисия често се използват кортикостероиди, но те не са подходящи за продължително и дългосрочно лечение на болестта на Крон.

В определени случаи вместо кортикостероиди за индуциране на ремисия може да се опита хранене с елементални формули (при него макронутриентите в храната са разградени във възможно най-голяма степен, изискват минимална преработка в храносмилателната система и се усвояват в най-голяма степен от организма).

Понякога на малките пациенти е необходимо лечение с имуномодулатори - медикаменти, които успокояват имунната система и помагат да се контролира възпалението.

При тежки случаи на болест на Крон и при определени пациенти с фистули се използват биологични средства. Това са медикаменти, създадени с помощта на съвременната биотехнология, които влияят директно върху специфични клетки или вещества в имунната система, които имат отношение към възпалението при болестта на Крон. Всички тези медикаменти се поемат от НЗОК.

И имуномодулаторите, и биологичните средства биха могли да имат странични ефекти при някои пациенти, но те са редки. Изследванията показват, че ползите от тези медикаменти са по-големи от свързаните с тях рискове. Въпреки това, добре е винаги да обсъждате с гастроентеролога на Вашето дете, възможните странични ефекти на тези терапии.

Източник: www.health.clevelandclinic.org

Най-добрите блогове на годината за болест на Крон – част 2

28 Декември 2017

Продължаваме да Ви представяме някои от най-добрите блогове за 2017 г. на тема болест на Крон. Целта е освен интересна и полезна информация, да дадем възможност на тези от Вас, които се борят с това тежко възпалително, автоимунно заболяване, да разберат, че не са сами. Блоговете могат да бъдат полезно четиво и за приятелите и близките на хората с болест на Крон и ще им помогнат да разберат по-добре какво изпитват техните любими хора.

В предишната статия Ви представихме блоговете Jenni’s Guts (Джени отвътре) и Crohn’s Disease: Leaving the Seat Down (Болест на Крон: Дежурен на тоалетната). .

Днес продължаваме с:

Ali on the Run (Али бяга)
Али Фелър е писател, бегач на дълги разстояния и страда от болест на Крон. Ако и Вие страдате от болест на Крон и харесвате бягането като спорт, този блог е за Вас. Въпреки че блогът е фокусиран основно върху бягането, болестта на Крон е част от ежедневието на Али и тази тема се появява доста често. Харесва ни, че в публикациите на Али има добър баланс между сериозни теми и спорт, както и много позитивна енергия.
Посетете блога


Crohn’s & Colitis UK’s Blog (Блог на фондация „Болест на Крон и улцерозен колит“ – Великобритания)
Crohn’s & Colitis UK е най-голямата благотворителна организация във Великобритания за борба с болестта на Крон и улцерозния колит. Основана през 1979 г., фондацията има повече от 32 000 членове и техният блог е страхотно място в Интернет, на което можете да прочетете за напредъка на медицината в лечението на болестта на Крон. Особено ни харесаха личните истории на хора с болест на Крон.
Посетете блога

Съвети за хора с ревматоиден артрит

27 Декември 2017

Авторката на статията, Аша Лирей, е известен блогър, който повече от 10 години се бори с ревматоиден артрит. Както тя самата споделя, цялата информация, предоставена в този статия и в нейния блог като цяло, се базира на личния ѝ опит и на два принципа, използвани в трудовата терапия, наречени съхраняване на енергия и предпазване на ставите.

Постоянно слушаме как храненето е от жизненоважно значение за общото ни здравословно състояние. Тези от нас, които живеят с хронична болка, обаче, след приготвяне на храната понякога се чувстваме сякаш сме пробягали маратон. Питателните ястия ни дават енергия да издържим забързаното ежедневие, но първо трябва да изразходваме енергия, за да ги приготвим.

Има начини да намалим количеството енергия, необходимо за приготвяне на храната. Най-хубавото е, че повечето от съветите в тази статия няма да Ви струват нищо, само малки промени в установените порядки в ежедневието.

НАОСТРЕТЕ НОЖОВЕТЕ
За приготвяне на почти всички ястия, е необходимо да се нарежат хранителни продукти. Уверете се, че ножовете са достатъчно остри! Тази препоръка сякаш се разбира от само себе си, но я се замислете – кога за последен път заточихте готварския нож? Имайте предвид, че рязането с тъп нож не само изисква повече енергия, но и натоварва повече ставите. Ако нямате устройство за заточване на ножове, силно Ви препоръчвам да инвестирате в такова.
Ако за ястието са Ви необходими твърди плодове и зеленчуци (напр. тиква, моркови, ряпа), може да си струва да ги закупите вече обелени и нарязани на парчета (за тиквата) или нарязани на парчета и замразени (за морковите и ряпата). Така ще имате възможността хем да сготвите домашно ястие, хем ще имате помощ във фазата на подготовка на продуктите.
Кухненският робот също може да бъде от помощ, защото лесно ще нареже зеленчуците без риск да нараните ръцете си. Разбира се, ако вечерята е по специален повод и искате салатата да изглежда „гурме“, трябва да нарежете продуктите на ръка, но за тези ястия, които са предназначени само за Вас и Вашите близки, по-добре е да пестите усилията. Близките Ви ще изядат салатата независимо от това как е нарязана, повярвайте ми.

ОПРОСТЕТЕ НЕЩАТА
За всички ястия са необходими продукти, които обикновено се съхраняват в шкафове или в килер, ако имате такъв. Това означава проблеми с достигането! Ето защо е най-добре да преместите най-често използваните продукти на леснодостъпно място. Най-ниските рафтове използвайте, за да разположите най-тежките неща: големи буркани, консервни кутии и т.н.

ПОДХОЖДАЙТЕ ВНИМАТЕЛНО
„Забравям, че имам ревматоиден артрит, докато не се появи проблем със ставите“, най-често това отговарям, когато хората ме попитат как протича заболяването при мен. Това се случва, когато направя нещо необмислено, като например да режа зеленчуци с тъп нож или да се преуморя, като се опитам да правя няколко неща наведнъж.

Важно е да внимавате и да пазите ставите си, като следите за добрата биомеханика на тялото в кухнята. Например, когато използвате нож, следете китката Ви да е в неутрално положение - това означава палецът да сочи към тавана. Трябва да внимавате също да не държите показалеца отгоре върху ножа – това създава голямо напрежение върху най-малките стави на пръстите, което води до възпаление и болка. Същото важи и за всички останали дейности в кухнята. Когато е възможно, използвайте големите стави и щадете малките – ако пръстите Ви болят, отваряйте вратата, като използвате дланта или лакътя, вместо върховете на пръстите.

„Разбиване“ на приготвянето на храната на части също ще осигури почивката, от която се нуждаят тялото и ставите Ви, за да завършат целия процес безопасно и ефективно. Ако е необходимо, пригответе продуктите за ежедневното меню през времето от деня, в което се чувствате най-енергични. Така ще позволите на тялото си да действа оптимално, докато мускулите са най-отпочинали и най-добре могат да поддържат ставите в правилно положение. Ако да стоите прави до плота много Ви уморява, тогава е по-добре да режете зеленчуците или плодовете седнали.

Често е трудно да променим начина на работа или установения режим, с който сме свикнали, въпреки че промяната ще доведе до по-малко умора или по-малко болка. Научих доста неща по трудния начин и мога да Ви кажа, че колкото по-малко размишлявам върху промените, които трябва да внеса в своето ежедневие, и се фокусирам върху това, което ще спечеля от тях, толкова е по-добре за мен. Много сълзи пролях заради факта, че ревматоидният артрит може да направи елементарни неща от живота, като готвенето например, толкова трудни. Истината обаче е, че можем да променим само нещата, които са в наш контрол, като начина, по който структурираме и организираме ежедневието си. Не можем да променим заболяването, от което страдаме, но можем да подходим към него различно, като направим по-простите, повторяеми ежедневни дейности, като приготвянето на храната, по-лесни, което, на свой ред, ще ни помогне да се чувстваме по-добре и да улесним живота си.

Автор: Аша Лирей, Източник: www.rheumatoidarthritis.net

Най-добрите блогове на годината за болест на Крон

19 Декември 2017

Болестта на Крон е възпалително чревно заболяване, чиито симптоми могат да включват диария, температура, загуба на тегло, коремни болки, спазми и т.н. Ако не се лекува своевременно, то може да доведе до тежки последствия за здравето, включително рак.
Животът с хронично заболяване може да накара човек да се чувства изолиран. Винаги обаче има и други, които са в същото положение и изпитват сходни страхове. Намирането на тези хора и общуването с тях няма да излекува заболяването Ви (целта на лечението при болест на Крон е постигане на трайна ремисия, което може да стане само с помощта на специалист и подходяща терапия), но може да облекчи живота с подобна диагноза. Ето защо подбрахме някои от най-добрите блогове онлайн с надеждата, че ще улесним създаването на тези връзки.

Блоговете, които Ви представяме, са подбрани така, че активно да информират и вдъхновяват. Всяка седмица ще Ви представяме по два блога и ще се радваме на обратна връзка от Ваша страна. Започваме с


Jenni’s Guts (Джени отвътре)
Освен от болестта на Крон, Джени Шафър страда от фибромиалгия, депресия и тревожност. Както обаче ще видите от нейния блог, тя успява да бъде позитивно и оптимистично настроена (вижте раздела „Смешки асорти“). Блогът съдържа поравно размисли и хумор, ъпдейти относно лечението, лични провали и триумфи. Има също цял раздел за приятелите на хората с болест на Крон. В него авторката съветва кои изрази трябва да избягва човек, ако насреща си има някой с болест на Крон.

Посетете блога.

Crohn’s Disease: Leaving the Seat Down (Болест на Крон: Дежурен на тоалетната)
Върн живее с болест на Крон и пише в своя блог от 2009 г. В блога си той споделя своите преживявания и изкуството си със света. Много ни харесва хумористичната серия „Може би имаш Крон, ако…“ и секцията, посветена на неговите картини – форма на терапия, която Върн използва, за да откъсне ума си от болката и „прозата“, свързани със заболяването.

Посетете блога.

Най-тежка за хората с ревматоиден артрит е зимата

14 Декември 2017

Ако имате ревматоиден артрит, сигурно сте забелязали, че симптомите Ви се влошават при студено и дъждовно или снежно време. Особено е труден преходът от есента към зимата.
Учените нямат еднозначен отговор защо времето оказва влияние. Съществуващите научни изследвания сочат, че есента е „най-добрият“ сезон за ревматоидния артрит, а зимата и пролетта – най-трудните.

„Има проведени редица проучвания, но няма истински категорични доказателства, които да ни показват на какво се дължи това“, обяснява д-р Магдалена Кадет, специалист по ревматология и преподавател във Факултета по медицина на Нюйоркския университет.

Няма как да промените времето навън, но ако симптомите Ви се влошават заедно с идването на студа и снеговете, има много неща, които можете да направите, за да облекчите сковаността и болката. Ето някои лесни стъпки, за да контролирате своя ревматоиден артрит, когато времето не е на Ваша страна.

Гледайте да Ви е топло
Винаги се обличайте топло, особено когато навън е студено и влажно. Носете няколко слоя дрехи, така по-добре ще регулирате телесната си температура. Добре е във всяка стая на дома Ви да имате под ръка по едно одеяло. Включете печка. Ако в дома Ви е хладно или духа, потърсете приспособления за уплътняване на врати и прозорци, съветва д-р Кадет.

Топлата вода върши чудеса. Вземете си топъл душ или за 20 минути се потопете във ваната – топлата вода действа добре на кръвообращението и масажира ставите.
Лосионите и етеричните масла също помагат. Първо ги затоплете в дланта си и след това масажирайте ставите.

Раздвижете се
Инстинктът може да Ви кара да се сгушите вкъщи, когато навън вали или е студено, но се опитайте да устоите. Ако искате да се почувствате по-добре, бъдете активни.
Физическите упражнения облекчават сковаността и Ви помагат да не трупате излишни килограми, които допълнително натоварват ставите. Освен това при спортуване в мозъка се произвеждат ендорфини –хормони, които ни карат да се чувстваме щастливи и имат болкоуспокояващ ефект.
Опитайте занимания, които не натоварват ставите, като йога или плуване.

„Ако времето е много студено може да ограничите спортуването навън и да го замените с лека тренировка във фитнеса“, съветва д-р Кадет. Десет-петнадесет минути на велоергометъра или десетина минути на бягащата пътека ще Ви се отразят добре. Използвайте леки тежести, ластична лента за фитнес или футбол топка. Преди това обаче задължително се консултирайте със своя лекар.

Разтегнете се
Редовното разтягане може да Ви помогне да намалите болката и сковаността. Старайте се да правите серия движения и упражнения за разтягане всеки ден. Може да ги правите сутрин или вечер преди лягане. Започнете с прости, лесни упражнения. Докато сте в леглото, направете няколко леки движения за раздвижване на китките или глезените. След това станете и опитайте леки прикляквания, като използвате стол или кухненския плот, за да пазите равновесие.

Хранете се добре
„Начинът Ви на хранене се отразява върху сковаността и подуването на ставите“, предупреждава д-р Кадет. Здравословната диета има значение за това как ще се чувствате, когато сезоните се сменят.

Старайте се да ограничите захарта. Д-р Кадет препоръчва диета с ниско съдържание на наситени мазнини (червени меса, масло, яйца) и богата на омега-3 мастни киселини (сьомга, риба тон, масло от ленено семе), които се борят с възпалението. Разбира се, важно е да се храните добре през цялото време, независимо от сезона.

Правете това, което дава ефект при Вас
„Всеки пациент с ревматоиден артрит е различен“ – обяснява д-р Кадет и препоръчва човек сам да откриете какво действа добре конкретно в неговия случай.

Created by: PR Care